Sovietinio mentaliteto atplaišos sistemoje
Visi gerai atsimena, jog sovietmečiu Lietuvoje buvo tik vienas universitetas, pavadintas tautos didvyrio Kapsuko vardu. Kad nebūtų mažai tuo pačiu vardu buvo pavadintas dar ir miestas, tokiu būdu šis tautos herojus buvo įprasmintas visokeriopai, nes iš to išplaukė ir Kapsuko vardo gamyklos ir kt. Galima būtų pridurti, jog vienas universitetas – tai nėra visiška tiesa, kadangi sovietmečio pradžioje buvo smaugiamas kitas, toliau nuo valdžios pagrindinio centro esantis universitetas, kol jis buvo sunaikintas (vienus uždarant, kitus perkeliant, trečius išskaidant ir reorganizuojant), o pabaigoje atsirado dar vienas. Paskui jie, žinoma, pradėjo tiesiog daugintis, keičiant iškabas, vardan pačių įvairiausių sumetimų. Apie padarinius šiandienai nekalbėsiu, visi viską mato.
Kitas draugas Antanas, turėjęs savo pavadinimo miestą. Prisiminimuose apie jį kaip iš gausybės rago byra specialistų kultą apibūdinančios metaforos ir epitetai. AMB tik menkas savo pirmtako šėšėlis.
Ir tuomet prasidėjo tai, kas ir turėjo prasidėti, atėjo žmogus, kuris padarė tai ką ir reikėjo padaryti, nes jis visą gyvenimą dirbo Lietuvai. Prasidėjo kalbos visais kanalais apie specialistus, nes specialistai yra tie žmonės, ant kurių laikosi pasaulis. Bet koks judėjimas pirmyn buvo sustabdytas, nes yra tiek gerų specialistų. Ko reikėjo kad taptum specialistu? Popieriaus ir pažinčių, nes pažinčių tinklas yra svarbiausia. Tas dinamiškumas, kuris buvo 1990 – 1992 metais buvo prarastas. Buvę partškolų auklėtiniai pradėjo rūpintis savo diplomų pakeitimais. Nes tokiu būdu tampa tiesiog puikiu specialistu (kaip gi kitaip, jeigu pažintys reikiamos jau egzistavo)… O tie, kurie sugebėdavo parūpinti naujuosius diplomus, taip pat tapdavo puikiais specialistais. Ir retorika vijosi veiksmą, o veiksmas – retoriką. Apie 1994 – 1996 metus sistema nusistovėjo, ir viskas pradėjo pūti. Kol puvimo procesas buvo pastebėtas ir įvardintas, o tuomet buvo griebtasi veiksmų, kurie buvo pavadinti reforma, bet atrodė kaip keistas bandymas nežymiomis korekcijomis išspręsti užtvindžiusias problemas. Problemos atrodė tokios akivaizdžios, jog reikėdavo tik pirstelėti, ir to pirdesio aide išgirsdavai „studijų kokybė“, „netinkama verslui“, „nėra atsakomybės ar atskaitomybės“, „ydinga vadyba“ ir t.t.
Retorika, reikalaujanti specialistų, elitinio aukštojo mokslo ir viduriniojo sluoksnio sukūrimo, ko ir buvo tikimasi, pridengė pagrindinę problemą – sistema mutavo, pakeitė pavidalus, tačiau išliko ta pati, o žmonės joje arba prisitaikė, arba pasiliko iš anksčiau. Tačiau, kas blogiausia, veikė senieji principai. Kur vienas veikė už visus, o visi galėjo pridengti vieną. Taip susiformavo klanai, kurie tapo neišardomais.
Vienintelis kartas, kai Lietuvos viešojoje erdvėje teko pamatyti vykstančio konflikto atplaišas, buvo Leonido Donskio apsižodžiavimas su Vytautu Kaminsku. Tačiau tai nebuvo konfliktas su sistema, tai buvo dviejų maitvanagių grupių peštynės dėl dvėselienos, kadangi tai jau buvo paskutinieji Vytauto Kaminsko valdymo (galbūt reikėtų pasakyti kadencijos, bet liežuvis neapsiverčia) metai, ir jos vyko su labai aiškiu tikslu – suformuoti grupę, kuri vėliau galės dominuoti ir perimti valdžią. Zigmas Lydeka, tapęs naujuoju rektoriumi, grasino buvusiai valdžiai teismo bylomis dėl turto iššvaistymo, tačiau viskas, kas buvo padaryta, tai sukurta nauja katedra ir atiduota buvusiam rektoriui.
Galima pasakyti, jog tai nėra išimti, o veikiau taisyklė, tiesiog daug kur rokiruotės vykdavo daug ramiau, o klanas sugebėdavo išlikti, nepaisant vidinių smulkių nesutarimų. Tiesa, tos prakeiktos kadencijos trukdo užsimesti ant pečių togą, tačiau galima nusistatyti rotaciją viduje ir visiems po truputi pasišildyti valdžioje. Aišku, galima sugalvoti įvairiausių būdų kaip išlikti, čia jau yra tikrų specialistų, kurie mato, kad iškabą pakeisti yra gerokai paprasčiau negu kėdę, išlaikant savąjį statusą. Tenka pripažinti, kad sistema dažniausiai keičia joje besisukančias personalijas, bet išlieka tokia pati. O kartais tai, kas atrodo skaidru, taip nėra: KTU rektorius atėjo iš šalies (ISM), tuo pačiu pasidarbavęs Lietuvos mokslo taryboje, kuri skyrė dalį universiteto tarybos narių, kurie vėliau rinko rektorių. Labai įdomu…
Be jokios abejonės, šiomis dienomis viskas pakibo į orą, bandymai kažkiek keistis ir laužyti sistemą atsimušė kaip į sieną. Taip, tai buvo beviltiškas bandymas. Kvailas, siauras ir neapskaičiuotas. Jis nieko nesprendė, ką ir parodė tarybų veikla. Jos, tai butaforijos, tapusios žaisliukais dominuojančių klanų rankose. Kažkaip naivu buvo tikėti mintimi, jog iš senatų atėmus funkcijas ir permetus jas taryboms, kas nors pasikeis. Kai viską sprendžia mažesnė žmonių grupė, iš kurios bent pusę sudaro klano atstovai. Norint kažką keisti, reikia eiti priešinga kryptimi. Sistema ir jos uždarumas, esant visuotiniams rinkimams taptų sunkiai įmanomu. Ir tai turėtų lieti ne tik aukščiausiąją valdžią universitete, bet ir smulkesnius padalinius. Ką reiškia pasakymas, jog rektorius atsiveda savo komandą? Rektorate ir dekanatuose vietas išsidalina to paties klano atstovai. Ar jų tarpe gali vykti diskusijos? Formalios – taip, o esminės? Tai įsivaizduoti tampa vis sunkiau.
Nedidelė smulkmena pabaigai. Teko nugirsti Benedikto Juodkos komentarą Švietimo ir mokslo ministerijos atžvilgiu, su tuo, ką daryti po Konstitucinio Teismo sprendimo. Ką ir kaip spręsti dėl taisytinų įstatymo vietų, reikia atiduoti į Lietuvos rektorių konferencijos nuožiūrai, kurie tarpusavyje tardamiesi turi rasti bendrą sprendimą, kurį vėliau kažkaip turi patvirtinti ŠMM įstatant į įstatymo rėmus.
Sistemos likimą atiduoti pačiai sistemai į rankas? Tikrai? Groteskas, kuris smirda…
P.S. Kartais juokingai skamba, kai įsiklausai apie ką kalba Steponavičius: tam kad būtų išsiveržta iš tarybinio šešėlio, viskas atiduodama į tarybų rankas.
KTU Rektorius neatėjo iš šalies. Jis yra buves KTU prorektoriumi iki 2002, ir išėjęs į ISM. Jo tėvas -- buves vieno iš fakultetų dekanas, žinomas profesorius (Kaune yra jo vardu gatvė).
http://lt.wikipedia.org/wiki/Kazimieras_Bar%C5%A1auskas
Problema su klanais egzistuoja. Bet ji turi dvi puses. Viena iš pusių -- universitete įtaką turi tie patys žmonės. Kita pusė -- universitetai ir universitetinė karjera vis mažiau įdomi žmonėms iš šalies, kas yra (bent iš dalies) studijų kokybės pasekmė.
Vieną iš problemų/priežasčių, kuri duoda prielaidų šiai, aprašytai situacijai, yra ir tai, jog universitetų reikalai įdomūs tik jiems ir jų aplinkai, kuri yra gan siaura. Štai kad ir aš, baigiau KTU, bet kas ten ką valdo ir kokios jo bėdos man kažkaip nevisai svarbu. Aš suprantu, kad tai man turi būti svarbu, juoba, kad sūnūs auga ir (tikėtina 🙂 ) eis aukštuosius mokslus, taip pat turėtų būti svarbu ir dėl to, kad būtent universitetai yra ekonomikos augimo prielaidos, bent jau mūsų atveju, nes tai vienintelis koziris, kurį aš matau pas mus.
Žodžiu, norint išjudinti status quo, universitetų problema reiktų sudominti daugiau žmonių -- reikalingas teisingas piar’as. Kokiu nors būdu. Bet va kokiu… Jaučiu reikia kokio nors hakeriško būdo 😉
@gied
Klanai tikrai yra reali problema. Ir tikrai taip, Baršauskas turėjo ryšius pačiame KTU. Ir tik iš dalies jis atrodo kaip žmogus iš šalies. Kaip pritraukti žmones iš šalies, tai čia išvis yra didžiulis galvos skausmas, kur aš neturiu jokio supratimo (didesniais atlyginimais ir t.t.), tačiau tam reikia sudaryti prielaidas, pirmiausiai paverčiant universitetus atvirais, ką šiuo metu yra sudėtinga padaryti…
@skirtumas
Taip, bet veiksmas vyksta priešingai, atsiranda interesai, ir sistema pasirenka siauras grupes viduje, kurios tvarkosi taip, kad sistema išliktų. Va ir visas, pakankamai nesudėtingas mechanizmas.
Mano vaikai mokėsi ne jau valdiškame universitete. Ir yra tuo patenkinti.
Pasinaudojo galimybe rinktis. 🙂
@baltasisvaiduoklis
Situacija yra tokia, universitetų hierarchija yra uždara sistema mažoje valstybėje naturaliai. Why? Kas tavo manymu ruošia atitinkančius reikalavimus žmones top postams? Tie patys universitetai. Yra vienetai profesorių (net ir docentų), ragavusių kitokios (ne universitetinės) darbo duonos pagal profesiją. Nes kartelį išėjus yra sunku sugryžt, o priežasčių -- labai mažai.
Eilėje sričių moksliniai tyrimai vykdomi ir versle (dažnai -- daug rimtesni), biudžetai -- rimtesni, problemos -- realios. Žinoma, kad naudojami ir universitetų resursai -- dalis tyrimų perduodami universitetams, bendraujama su jais. Idealiose situacijose universitetai turi kur išsiųsti studentus praktikai ir turi realius, o ne abstrakčius tyrimo objektus. Tai viena iš priežasčių kodėl chemikai, fizikai ir medikai paruošiami aukštesnio lygio bei kodėl dėstytojai tose srityse GALI spausdintis užsienyje (o ne keliuose lietuviškuose leidiniuose, recenzuojamuose draugų).
Yra, žinoma, sričių, kurios gali egzistuoti tik universitetuose. Bet kyla klausimas, ar žmogus, investavęs visą savo laiką į specifinius tyrimus, norės užsiimti administraciniu darbu.
@gied
Čia atsiskleidžia dilemos, bet, jeigu a yra blogai, galbūt reikia pabandyti b. O dėl praktinės veiklos, veikiausiai turima omenyje taikomuosius mokslus. Čia yra daug erdvės apmąstymams, ar apskritai įmanoma sutvarkyti ryšius. Mano požiūriu, rinkimai kardinaliai viską sutvarkytų. Kai bendruomenė, o ne 0,75 vadybininko sprendžia savo strategijos ir veiklos gaires…
@baltasisvaiduoklis
Ryšius sutvarkyti būtina -- dauguma mokslų neturi kaboti „ore“. Dauguma, neneigiu teorinių tyrimų svarbos.
Ir būtent vadybininkų trūksta universitete. Ne, kalba ne vien apie pinigus. Bet apie efektyvų universiteto tikslų siekimą -- tyrimų ir studijų finansavimo, lygio kėlimo, galimybės rinktis studentus, dėstytojus ir mokslinius darbuotojus. O taip pat savikontrolės atlikimo, jei jau kalbame apie autonomiją. Tai nėra būtinai tai, kas svarbiausia eiliniam bendruomenės atstovui…
Kartais manau, kad pakankamai efektyvūs vadybininkai universitete gali užaugti tik iš klanų atstovų 🙂
Gerb. Giedriau, Tamsta kalbate apie akivaizdžius trūkumus ir dilemas, kurios yra išties pasirinkimo reikalas. Kas turi būti viršuje -- vadybininkas ar mokslininkas? Tam tikrais atvejais, pirmas variantas yra geresnis, bet jis taip pat turi trūkumų. Iš kitos pusės, kartais tai duoda neblogus rezultatus. Negaliu paneigti, jog Lydeka VDU aptvarkė, bet kur buvo nukreiptas didžiausias dėmesys? Viešieji ryšiai, taip jie lyg ir tvarkoj, pedagoginė veikla, gerokai smuktelėjo, mokslas -- žemiau plintuso. Štai ir rezultatai, nors universitetas iš išorės atrodo pakankamai gražiai, tačiau bendruomenė mato, jog universitetas nustoja būti universitetu.Kiekvieną teiginį galiu pagrįsti pavyzdžiais. Viskas daroma net ne tam, kad studentai gautų optimaliai gerą išsilavinimą, bet tam, jog studentai gražiai atsilieptų apie universitetą. O tai jau yda. Tačiau didžiausia problema, kad griebiamasi studijų programų, kurios nėra gerai paruoštos, su mintimi, jog kaip nors kada nors įsivažiuos. Ką aš čia pabandžiau pasakyti, orientaciją ne į tą studento galą. Apie mokslą nenoriu net kalbėti, nes čia iš viso totalus košmaras (suformuota sistema).
Aš suprantu apie ką kalba, o dėl studijų programų -- 100% pritariu. Klausimas tik kiek viskas priklauso nuo Lydekos (ar konkretaus rektoriaus kituose universitetuose), kiek nuo kitų dedamųjų.
Šiuo atveju nuo Lydekos. Pavyzdys -- panaikinam seminarus, ir jie panaikinti.