Ko trūksta Lietuvos universitetams?
Leo Lenox šiandien pasidalino savosiomis mintimis, reaguodamas į L. Donskio rašinį, iš esmės jį papildydamas, kadangi didelių prieštaravimų tarp šių dviejų tekstų nematau. Esminė idėja – akademiniam pasauliui reikalinga laisvė, kuo mažiau suvaržymų, pasitikint savikontrolės mechanizmais bei užtikrinant, kad valstybė kuo mažiau kištųsi į vidinius akademinio pasaulio reikalus. Išties, negalima nesutikti su tokia perspektyvos galimybe, siekiant, jog universitetai užtikrintų tai, ką jie turi užtikrinti pagal klasikines savo funkcijas: universitetas turi būti mokslu užsiimanti institucija, kuri taip pat vykdo ir studijų veiklą. Tačiau Lietuvoje situacija dėliojasi kiek kitaip, kadangi universitetus siekiama orientuoti į rinką, jie turi tapti specialistų gaminimo konvejeriu, orientuotų į konkrečią sritį, pramonės šaką ar dar kažką panašaus. Platesnio, gilesnio išsilavinimo galimybė tarsi ir atmetama. O juk problema akivaizdi – pasaulyje viskas keičiasi daug greičiau, ir jeigu šiandien vienos ar kitos srities specialistas dar reikalingas, tai gal po metų ar kelių jo poreikio nebebus, todėl akivaizdu, jog siauras ir į konkrečią nišą orientuotas išsilavinimas tampa nebeaktualus. Tokių pavyzdžių jau galima priskaičiuoti ne vieną…
Klausimas lieka atviras, kaip turi pasisukti universitetinio išsilavinimo vizija, kad jis ir toliau išliktų patrauklus. Lietuvoje yra begalinis skaičius idiotų, teigiančių, jog universitetinis išsilavinimas nereikalingas, nors tai, jog kai kurie universitetai sugeba patys save kompromituoti aukščiausiame lygmenyje, taip pat akivaizdu, nors tai ir liūdina. Tačiau aš manau, kad pastarasis pavyzdys yra būtent akademinio pasaulio pajungimo biurokratų mašinai atvejis, atvirai galimybei tyčiotis iš akademinio pasaulio. Tuo tarpu šiandien akademinės laisvės ir autonomijos spindesys, net ir turint omenyje visą cenzūros mechanizmą, Pirmosios Lietuvos Respublikos laikotarpiu būtų siekiamybė – valstybė į universiteto gyvenimą beveik neturėjo galimybės kištis, pokyčiai, vykę iš viršaus dažnai buvo koreguojami, derinant su universitetu, siekiant vienokiais ar kitokiais būdais pasiekti kompromisą.
Tuo tarpu dabartinė valdžia elgiasi priešingai, pateikdama savo diktuojamas žaidimo taisykles, primesdama savo biurokratinės logikos schemas, iš kurių išbristi ir neįmanoma – viskas sulyginama, o savitumui vietos nebelieka. Tada apie kokią konkurenciją tarp universitetų galima kalbėti, kai jų struktūros ir išvaizda turi būti sukonstruojama pagal vieną kurpalį? Atrodo, jog biurokratai žino tai, koks turi būti universitetų modelis, nors pati akademinė bendruomenė neranda vienareikšmiško atsakymo, o modeliavimo ir galimybių skaičius yra įspūdingas. Galimų krypčių ir formų paieška taip pat. Ir čia jau nebegali padėti jokie paskaičiavimai, nes įvertinti visus faktorius tiesiog neįmanoma, nors siekis yra sveikintinas. Tačiau įvertinti viską, suskaičiuoti ir pateikti galutinį verdiktą tiesiog neįmanoma. Kažkodėl man tai primena tuos, kurie žino vieną ir neginčijamą galutinę tiesą, nors atsidūrus prieš užrašą „mene, mene, tekel, parsin“ nesuvokia, ką ir kaip reikėtų čia pabandyti paaiškinti.
Negalima ginčytis, jog galimybių ir modelių yra daug, todėl bet koks išankstinis tikslus reglamentavimas yra blogis. Tai totalinės kontrolės įvedimas į sritį, kurioje tokios negali ir neturi būti. Ir čia didysis valdžiažmogių galvos skausmas, kaip sukurti kažką, kas būtų patrauklu, nieko nekuriant, galiausiai neturint ir idėjų. Nesakau, kad tai neįmanoma, tačiau tai nėra produktyvų, nes tai primena aklųjų šaudymo varžybas, prieš tai dalyvius septyniolika kartų apsukus ratu ir nukreipus į bet kurią pusę.
Jeigu siekiama kokybiško aukštojo mokslo, tėra kelios būtinos sąlygos – leisti universitetams tvarkytis patiems, nubraižant geriausiu atveju gaires bei užtikrinti galimybę būti lygiaverčiais partneriais kuriant švietimo viziją. Tuo tarpu dabar akademijos ir akademinio gyvenimo vardas, sietinas su laisvę ir kūryba, tampa ganėtinai juokingu. Visomis prasmėmis…
Nelabai suprantu apie ką čia viskas. Pvz. filosofus-bakalaurus jau ir MRU ruošia. Manau už kokių 20 metų sulauksime filosofinių įdėjų proveržio.
@kreivarankis
Tiesos yra, bet problema kilo iš to paties kaip visada -- buvo sukurtas iš pradžių centras, surinktas potencialas, kuris iki tol niekam nebuvo reikalingas ir tuomet kažkam atėjo idėja pradėti organizuoti programą (veikiausiai Stančienės idėja). Iš principo tai nėra blogis, bet viskas kyla iš ydingos sistemos, dėl to paties, beprotiškai didelio pedagoginio krūvio, kuomet sistema yra priversta gyventi iš savęs ir be proto reprodukuotis. Romerio universiteto priartėjimas prie klasikinės formos bet kokiu atveju yra neišvengiamas, nes jis bus priverstas jungtis su kitomis aukštosiomis mokyklomis (tas pats VPU, sprendžiant iš kalbų, svyruoja tarp MRU ir VGTU). Ir pokyčiai būtini, kažkiek bus apsiderinama… Jungimasis juk ir yra vienas iš žingsnių, kuris užkirs kelią besalygiškam naujų programų kūrimuisi.
Iš kitos pusės, esama situacija neužtikrina, jog artimiausiu metu nebus pradėtos kurti dar kituose universitetuose panašios programos, kaip sporto filosofija, sveikatos filosofija, jūrinis mąstymas ir filosofija, VDA galėtų atsirasti estetika ir t.t. Tai, kas šiuo metu yra atsitikę su vadybos studijomis, kuomet pati sistema persipildė ir įvyko specialistų devalvacija. Aš bijau sumeluoti, reikėtų greituoju būdu tai patikrinti, bet iš keliolikos Lietuvos universitetų tik pora nerengia vienokių ar kitokių vadybos specialistų.
Permečiau akimis, iš 14 valstybinių universitetų, 12 ruošiami vadybos specialistai, akivaizdu, jog paskui lieka tik galvos skausmas… Su filosofijos ar istorijos studijomis judama panašia kryptimi, bet čia iš tos pačios idiotiškos politikos, vykdomos idiotų biurokratų, kada reforma buvo pradėta neapgalvotai, o tiesa pasakius, net nebuvo pradėta…
Pala, tai dėl tų programų kūrimo univieruose kalti biurokratai?
@kreivarankis
Na, aš sakyčiau, kad dėl tų programų kūrimo niekas nekaltas. Programų kokybė yra kitas klausimas. Ir logiškas klausimas. Tai tėra viena universitetų politikos krypčių, iš esmės nieko blogo su jomis nėra.
@kreivarankis
Iš dalies (netgi labai didelės). Lietuvoje susiformavo tokia situacija, jog dėstymo krūvis yra žiauriai didelis, tuo tarpu mokslas paliktas vegetacijai, ir čia atsiranda ta niša, kurioje ruošiamas, institucijos požiūriu, mokslininkų perteklius. Ir tai yra išeitinė problema, kadangi nusisukta nuo klasikinio universiteto apibrėžimo -- jis nustojo būti institucija, užsiimanti mokslu, tačiau pirminė funkcija tenka būtent pedagoginiam krūviui. Ir tai ne universitetų vidaus politikos klausimai, tiesiog taip smaugiama per finansavimą, diferencijuojant net pačias institucijas.
Kažkaip tingisi daug rašyt, tai tik replikas laidau. Matyti švietimo sistema irgi dar viena sritis, kur paprastus žmones išnaudoja biurokratai ir griauna jiems gyvenimus. Blogai būt paprastu žmogum ant LT…
@kreivarankis
Kreivaranki, man tai nėra per daug aktualu, aš susikūriau sau sąlygas ir dirbti, ir užsidirbti. Ir gyvenimas man neatrodo nemielas, tiesiog kartais būna pikta, kai yra tuščiai naudojamas laikas (popieriams pildyti, o ne realiam darbui) ar resursai (tiek ministerijų, tiek ir vidiniam universitetų biurokratijos išlaikymui, kurių funkcijos -- susirašinėti su tais pačiais ministerijų biurokratais). Nors iš kitos pusės, stagnacija tampa universitetų skiriamuoju bruožu, tačiau išeities taškas ta pati biurokratų problema, nes sistema smarkiai įsisukusi…
Aš ir nesakau, kad būtent tu ir sakai, kad dirbti konkrečiai tau neleidžia biurokratai. Manau, esmė gali būti visai ne ten, kur lyg ir bando viską kreipti įvairūs universitetinio išsilavinimo renesanso šalininkai. Sutinku, kad Universitetas turėtų būti mokslo institucija, bet ar būtų tai priimtina pačiai bendruomenei? Viena vertus, universitetai yra įsitvirtinę kaip diplomų kalyklos, kita vertus jie teigia, kad šį funkcija jiems labai nemiela. O ko reikia, tai dar daugiau laisvės ir dar daugiau finansavimo. Lyg ir gražu, bet jei teko pastebėti dėl tų dviejų dalykų skundžiasi iš esmės visi, net ir tie patys biurokratai.
@kreivarankis
Akivaizdu, jog patys universitetai pasimetę, tarp to, ko jie nori, ir to ką jie gali daryti. Visgi principas nėra sudėtingas, kai geriau pagalvoji. Pirmiausias siekis -- daryti mokslą, o tik paskui sėsti prie paskaitų, nors yra taip pat nemažai atveju, kai viskas vyksta atvirkščiai. Yra žmonių, turinčių ne mokslininko, bet pedagogo talentą, ir juos esama padėtis tenkina… Mano atvejis gal kažkiek nestandartinis, ir tokių žmonių nėra labai daug -- man pakankamai nesudėtingai darosi mokslas, idėjos verda, o tuo pačiu aš neblogai, gal net ir gerai jaučiuosi auditorijoje (studentų vertinimai anoniminėse apklausose būna labai neblogi). Visgi turėti kelis siaurus ir specializuotus kursus, o visą kitą krūvį atsiimti per mokslinę veiklą man būtų pats priimtiniausias variantas. Tačiau tai nėra sunkiai pasiekiamas rezultatas, ir tokias sąlygas susikurti nėra sudėtinga. O kas dėl biurokratų, tai tiesiog nervina tuščias ir betikslis laiko leidimas.